שיעור 33: האם האתר שלי צריך להיות מונגש? על הצהרת נגישות, הנגשת אתרים ותוסף נגישות

באוקטובר 2017 יצא חוק שמחייב בעלי אתרי אינטרנט להנגיש את האתרים שלהם עבור אנשים עם מוגבלויות.

אם הוא יצא כבר ב2017, למה יש כל כך הרבה רעש ובלאגן סביב הנושא דווקא לאחרונה?

 

הסיבה היא שבתאריך 26.10.2020 שינו פרט “שולי” בחוק והוא הולך ככה:

עד 2017 כל אתר עם מחזור הכנסות של מיליון ש”ח ב-3 שנים היה חייב בהנגשת האתר.

כיום החוק מחייב הנגשת אתר לכל מי שמחזור ההכנסות שלו מעל 300 אלף ש”ח ב-3 שנים.

 

הכוונה כאן היא למחזור כולל של העסק ולא רווחים. ז”א יכול להיות מצב בו העסק הוציא או הפסיד כסף במהלך שלושת השנים, אך הכניס יותר מ300 אלף שקלים ולכן מחוייב בהנגשת אתר.

ובכך נכנסו למשוואת הנגשת האתרים כל אותם אתרים קטנים יחסית שעד לרגע זה קיבלו פטור מהנגשת האתר.

 

אתר לא מונגש, יכול לחשוף אותכם לתביעות ולגרום לכם לשלם פיצויים של עשרות אלפי (ואפילו מיליוני אם אתם עסק גדול) שקלים.

בשנים האחרונות מאז יצא החוק לראשונה, היו בעלי אתרים שחוו ניסיונות סחיטה ותביעות המוניות בין אם מוצדקות או לא, בגין אתר לא מונגש.

*חוק הנגישות אומר שאם האתר לא נגיש יש מרווח זמן של 60 יום התראה בהם יוכל בעל האתר לתקן ולהנגיש את האתר. אם קיבלתם איום לתביעה, אל תקחו זאת בקלות ראש והתייחסו לכך ברצינות על מנת להימנע מתשלומי פיצויים גבוהים.

אי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש – אל תתעלמו ואל תחכו להתמודד עם התוצאות בבית משפט.


אז יאללה, בואו נתחיל….

 


איזה אתרים מחוייבים להוסיף נגישות באתר?

  1. כל סוג אתר השייך לעסק שמרוויח (ברוטו) מעל 300K ₪ בשלוש שנים
  2. דפי נחיתה בודדים השייכים לאותו עסק
  3. אתרי לווין (אתרי תוכן ומידע שמובילים לאתר העסק או בשיתוף איתו) השייכים לאותו העסק
  4. אתרי תדמית שלא מוכרים כלום באתר אך משוייכים לחנות פיזית
  5. אתרי עמותות וארגונים ללא מטרות רווח

איזה אתרים אינם מחוייבים בהנגשת אתר?

  1. אתרי בלוג (למשל אתרי מתכונים) אשר אינם משיקים באופן ישיר לעסק בעל מטרות רווח

אבל חוץ מהעניין המשפטי, למה לנו להנגיש את האתר? 

יתרונות להנגשת אתר:

1. התחשבות באוכלוסייה
20% מהאוכלוסייה בישראל כיום הם בעלי מוגבלויות, בינהם:

  • עיוורים חלקית
  • עיוורים באופן מלא
  • בעלי עיוורון צבעים
  • מבוגרים שמגדילים מסך
  • בעלי הפרעת ADHD
  • בעלי הפרעות קשב וריכוז
  • בעלי מוגבלות מוטורית 
  • כבדי שמיעה
  • ועוד

זהו אחוז לא קטן ורוב הסיכויים שאתם אפילו מכירים לפחות אדם אחד בסביבה שלכם שסובל מאחת מן המוגבלויות המצויינות כאן או אחרות.

לכן לא נרצה להתעלם ונעשה מה שביכולתנו על מנת לעזור ולהנגיש עבור האנשים האלה את האתר שלנו.

2. לקוחות פוטנציאלים
כאשר אדם עם מוגבלות מריץ חיפוש לאתר מסויים בגוגל, הוא נכנס לאתר שלנו ומגלה שהאתר לא נגיש.
הוא יוצא מהאתר וחוזר חזרה לגוגל מאוכזב ובכך הפסדנו לקוח פוטנציאלי.

לעומת זאת, אם האתר שלנו מונגש, הגולש נהנה מהתוכן בצורה נוחה לו וייתכן שירכוש את המוצר/ שירות או יהיה גולש חוזר באתר שלנו.

3. פרסום
כאשר אדם עם מוגבלויות נכנס לאתר שלנו ומגלה כי הוא נגיש וטוב לו, הוא כנראה ירצה לספר על כך לחברים או לאנשים מוגבלים אחרים שיוכלו להנות מאותו השירות גם כן.

בכך הרווחנו פרסום אורגני ללקוחות וגולשים איכותיים שרוצים ונהנים מהתכנים או השירותים באתר שלנו.

 

4. תהליך מכירה מקוצר
כאשר לקוח מגיע אלינו מהמלצה שקיבל מחבר, הסיכויים שהוא יקנה הרבה יותר גדולים. בכך אנחנו מקצרים את תהליך המכירה שלנו ורוכשים גולשים או לקוחות נאמנים נוספים.

 

5. קידום אורגני SEO

ישנם כל מיני סעיפים בחוק ההנגשה, שבהחלט יכולים לעזור לקידום האתר שלנו (בהמשך).

בהנגשת האתר מהבחינה הזו, אנחנו מתחבבים ע”י גוגל ומדורגים במקומות גבוהים יותר.

6. חסכון בכסף
כן כן, אנחנו אשכרה חוסכים כסף ואפילו יכולים להרוויח, אם אנחנו מנגישים את האתר שלנו.
נקח שוב לדוגמא את האדם עם המוגבלות שמריץ חיפוש בגוגל. הוא לוחץ על הלינק הראשון ובהנחה שזאת מודעה שאנחנו משלמים עליה כסף כדי שתוצג שם, הגולש מקליק. 

כעת הוא נמצא באתר או בדף הנחיתה שלנו אבל שם לב שהאתר לא מונגש.
לכן, הוא מייד יוצא ועובר למודעה או לאתר הבא.
מה קרה כאן בעצם?
אם הגולש הקליק ויצא מהאתר שלנו מהר, גם שילמנו על המודעה שהפכה ללא רלוונטית עבורו, וגם גוגל עלולה לקטלג את האתר או דף הנחיתה שלנו כלא רלוונטי ולהעלות את מחיר ההקלקה למודעה.


אז מה בכל זאת אנחנו יכולים לעשות לבד כדי להפוך את האתר לנגיש יותר?

1. תוכן ותמונות

מבחינת התוכן ישנם כל מיני סעיפים בחוק המחייבים התייחסות מסויימת. כמובן שהסעיפים האלה באים לטובתנו ואפילו יכולים לדרג אותנו גבוה יותר במיקומים בגוגל.

מה לעשות?

2. וידאו

בסעיפי הנגשת סרטוני וידאו מחוייבים רק אתרים אשר מחזור ההכנסות של העסק עולה על 5M ש”ח ב-3 שנים.

אך כמובן שגם כאן יש יתרונות מבחינת הקידום שלנו להנגשת הסרטונים (במיוחד אם אנחנו מעלים אותם ביוטיוב, יוטיוב רואה שאתם נגישים ומקדמת אתכם) 

מה לעשות?

  • כתוביות לכל הסרטונים – הכוונה כאן היא לכתוביות live ולא כאלו שהן חלק מהגרפיקה. אלו שמפעילים בלחיצה על כפתור ה-CC.
  • אפשרות לשינוי קצב ההשמעה (קיים ביוטיוב ולכן זהו נגן ההשמעה המומלץ ביותר לשאוב ממנו סרטונים לאתר)

3. הצהרת נגישות

בין אם מחזור ההכנסות מורה על כך שאנחנו מחוייבים בהנגשת אתר או לא, כל עסק מחוייב בעמוד הצהרת נגישות באתר שלו. 

בעזרת הצהרת הנגישות, אדם עם מוגבלות יכול להבין איך הוא יכול לצרוך את השירות או התוכן באתר שלנו באופן נגיש יותר. 

יש לשים לב שהצהרת נגישות היא לא מסמך משפטי אלא מסמך שמצהיר עבור הגולשים מה האופציות הקיימות באתר.

מה עושים?

  • מציינים את החלקים או האזורים המונגשים באתר שלנו (מומלץ לציין כל דבר גם אם הכי קטן) – באתר של עמותת נגישות לישראל ניתן לראות איך כותבים הצהרת נגישות לאתר אינטרנט ואיזה דברים אפשר להוסיף להצהרת הנגישות 
  • מציינים בהצהרת הנגישות את שם אחראי הנגישות (אם זה העסק שלכם אז את עצמכם), טלפון ומייל ליצירת קשר
  • מעדכנים את התאריך האחרון שבו עודכנה ההצהרה
  • מעדכנים את ההצהרה אחת לחצי שנה או שנה (תלוי בקצב ההתפתחות של האתר שלכם) 

4. שדרוג אתר

מחזור ממוצע של אתר בנראות ואיכות סבירה ללא תיקונים הוא בין 2-3 שנים. 

אם האתר שלכם בן יותר מ-3 שנים, להפוך אותו לנגיש כנראה יעלה לכם הרבה מאוד כסף.

לכן במקרה כזה, מומלץ לעשות שדרוג כולל לנראות האתר ולבנות אותו כאתר נגיש, מעוצב ומחודש. 

בנוסף, לאתר בן יותר מ-3 שנים ככל הנראה ישנם תוספים לא מעודכנים שיוצרים פרצות אבטחה ועלולים לחשוף אותכם לתקיפות של האקרים וגניבת מידע. 

מה עושים? 

  • מבררים האם יש תוספים לא מעודכנים/ שימושיים באתר ומוחקים אותם 
  • בודקים עם בעל/ת מקצוע היתכנות הנגשת האתר 
  • בודקים עדיפות לשדרוג האתר ובנייה מחודשת שלו כנגיש 

5. בחירת צבעים מונגשים 

בעת בניית האתר, מומלץ מאוד לשים לב לסכמת הצבעים אותה אנחנו בוחרים. נרצה לבחור סוגי צבעים שיאפשרו קריאה ברורה. כלומר שהטקסט או התוכן יבלטו ביחס לרקע.

כאן ניתן לבדוק את ניגודיות הצבעים באתר.

כמו כן במאמר הזה עיצוב אתרים לאנשים עם לקות ראיה ועיוורון צבעים של אתר נגיש, ניתן ללמוד איך להנגיש את האתר בניגודיות נכונה.


“אבל שיר, יש מלא תוספים חינמיים לוורדפרס שמספקים סרגל נגישות, למה לא פשוט להתקין אחד וזהו?”

אז נכון, אמנם יש לא מעט תוספים חינמיים לוורדפרס שנוכל להתקין על האתר והם יספקו לנו פאנל נגישות או סרגל נגישות בסיסי.

אך לרוב תוסף נגישות הוא כלי עזר שאמור לסייע אך לאו דווקא פותר עבורנו את הבעיה.

ישנם תוספים שמכילים אלמנטים לא רלוונטים ולא נחוצים עבור הגולשים ובמקום זה עושים את העבודה ההפוכה. 

כך למשל אדם שצריך הגדלת סממן עכבר, ככל הנראה האופציה הזאת כבר מותקנת לו במחשב והוא אינו צריך להשתמש בתוסף עבור זה. 

פאנל או תוסף נגישות יכול להוות נקודת התחלה אבל הוא לא יתן לנו פתרון מלא ולא יכסה אותנו מפני תביעות. 

כמו כן, אין חוק שמחייב אתר להתקין פאנל נגישות.

 


איך לבדוק אם האתר שלי צריך הנגשה?

כאן ניתן לבדוק האם האתר שלי צריך הנגשה.


איך לבדוק אם האתר שלי נגיש?

ישנם כל מיני כלים לבדיקות רכיבי האתר ורמות הנגישות שלהם כמו למשל: 

חשוב לציין: אף אחד מן הכלים הנ”ל לא מציג את נתוני הנגישות בצורה מלאה. 

הדרך הכי טובה כיום לבדוק האם האתר מונגש מכל הבחינות היא באופן ידני בעזרת איש/אשת מקצוע.


איש מקצוע שמתמחה בתחום הנגשת האתרים כיום הוא שחר בן-צבי – ‘האיש המנגיש’ והוא כאן כדי לעזור לכם להנגיש את האתר בצורה הטובה ביותר, לעזור לאנשים עם מוגבלויות להנות מתכני האתר שלכם, לקדם אתכם בגוגל ולחסוך לכם תביעות של עשרות אלפי שקלים. 

לכן אני בהחלט ממליצה להתייעץ עם שחר לגבי בניית אתר נגיש או הנגשת אתר קיים. 

את המידע למאמר הזה שאבתי מהראיון הנפלא שבו התארח שחר בן-צבי אצל תומי גורדון (דאבל יו בניית אתרים).

את הראיון המלא עם שחר תוכלו למצוא כאן.

 


אהבתם את המאמר? תוודאו שאתם לא מפספסים את המדריך הזה – מדריך וורדפרס למתחילים! יש שם המון מאמרים שיכולים לעזור לכם 🙂

כמו כן אל תפספסו את מדריך אלמנטור למתחילות 2020.


 

הרשמו לניוזלטר וקבלו עדכונים על תכנים חדשים שיוצאים

עקבו בפייסבוק והתעדכנו במאמרים וטיפים חשובים

הרשמו לניוזלטר וקבלו עדכונים על תכנים חדשים שיוצאים

מה אנשים אוהבים לקרוא כאן?

פוסטים אחרונים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים להקים אתר איכותי שמותאם בול לצרכי העסק והמותג שלכם?

השאירו פרטים ואתם בחצי הדרך לשם :)