איך להטמיע גוגל אנליטיקס – Google Analytics באתר וורדפרס?

תג מעקב אנליטיקס , איך להטמיע גוגל אנליטיקס

אחד הדברים החשובים ביותר כיום עבור עסק הוא איסוף נתונים ואופטימיזציה לאתר.

בעזרת גוגל אנליטיקס, הכלי החינמי של גוגל, ניתן לאסוף נתונים חשובים על הגולשים שנכנסים לאתר שלנו כמו למשל:

  • מאיזה מקור הגולש הגיע? האם דרך חיפוש ישיר בגוגל/ פייסבוק או קישור ישיר לאתר?
  • האם הגולש נכנס דרך המובייל או הדסקטופ?
  • באיזה עמודים באתר הגולש ביקר? אחרי כמה זמן הוא יצא מהאתר? 
  • האם יש בעיות בדפים מסויימים באתר? באיזה עמודים יש נטישות של גולשים? 
  • איזה דפים באתר רווחיים יותר ואיך אפשר לשפר ולהרחיב אותם?

כל אלה ועוד נתונים רבים אחרים, יכולים להיות נגישים לנו בקליק אחד.

אז איך עושים את זה? איך מחברים את האתר שלנו לגוגל אנליטיקס?

ישנם כמה דרכים לעשות זאת. תחילה, נכנס לחשבון גוגל אנליטיקס שלנו.

אם אין לנו אחד כזה, נרצה לפתוח חשבון בעזרת המדריך – איך לפתוח חשבון בגוגל אנליטיקס.

בעת פתיחת חשבון בגוגל אנליטיקס נקבל את הקוד הבא:

 

כעת את הקוד שקיבלנו, נוכל להטמיע באתר ולהתחיל לאסוף נתונים.

אז איך מטמיעים קוד אנליטיקס באתר וורדפרס?

ישנן כמה דרכים לעשות זאת:

  1. הטמעת הקוד באתר באופן ידני (header, footer, functions.php)
  2. הטמעת הקוד באמצעות גוגל תג מנג’ר
  3. הטמעת הקוד באמצעות תוסף לוורדפרס

 

1. הטמעת קוד גוגל אנליטיקס – Google Analytics באתר וורדפרס באופן ידני

נוכל להוסיף את קוד האנליטיקס לאתר באופן ידני ב-3 מקומות.

תחילה ניגש ללוח הבקרה בוורדפרס > עיצוב > עריכת תבנית.

כאן נוכל לראות את התבנית שאיתה אנחנו עובדים בוורדפרס. זהו בעצם “מאחורי הקלעים” של האתר וכאן ניתן להוסיף ולשנות קטעי קוד שנרצה.

שימו לב כי מומלץ לא לעשות שינויים רבים ובכלל, אם אין לכם צורך מהותי בכך, עדיף להימנע מלהגיע לאיזור זה. ניתן לחילופין לפנות למתכנת/איש מקצוע לעזרה בנושא במידת הצורך.

אופציה א’-

  • header.php – כאן נמצאים כל קטעי הקוד של ראש האתר. נלחץ על header.php, נעתיק את קוד המעקב שקיבלנו מגוגל אנליטיקס ונדביק אותו מעל </head>.

אופציה ב’-

  • footer.php – זהו סוף האתר. נלחץ על footer.php, נעתיק את קוד המעקב ונדביק אותו מעל </body>.

נשים לב שמצד שמאל בחלקו העליון של המסך בתמונה הנמצאת למעלה, נוכל לראות באיזו תבנית אנחנו משתמשים.

כעת התבנית שמופעלת באתר היא ‘שלום אלמנטור’. עבור השלב הבא, נצטרך להשתמש בתבנית בת של ‘שלום אלמנטור’.

אופציה ג’-

  • functions.php – זוהי אופציה למתקדמים יותר, אותו נבצע בעזרת קוד php. בשלב זה, אם עדיין אין לנו תבנית בת של התבנית שלנו מותקנת, נרצה לעשות זאת. 

תבנית בת היא בעצם תבנית “גיבוי” עליה נוכל לעשות ניסויים ולהוסיף קטעי קוד ללא חשש(כמעט) שהאתר ייפגע.

בכל אופן שלב זה הוא שלב רגיש ונרצה להיזהר. אם אתם חוששים לגעת בקוד ולפגוע באתר, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע או לבחור אחת מהאלטרנטיבות האחרות.

עבור שלב זה, נצטרך להוסיף את קטע הקוד הבא:

שימו לב שאתם מקפידים להחליף את קוד המעקב הזה (הקטע הסגול) בקוד המעקב של האתר שלכם.


1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
add_action('wp_head','my_analytics', 20);
function my_analytics() {
?>
<!-- Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->
<script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-26575989-48"></script>
<script>
  window.dataLayer = window.dataLayer || [];
  function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
  gtag('js', new Date());
  gtag('config', 'UA-26575989-48');
</script>
<?php
}

 

נחליף את תבנית העריכה לתבנית הבת ונטמיע את הקוד כאן:

 

חשוב מאוד לשים לב – כאשר אנחנו מטמיעים את הקוד בתבנית בעצמנו – הקוד עלול להימחק במידה ואנחנו מחליפים תבנית או במידה והתבנית עוברת שינויים או עדכונים בידי המפתחים שלה. לכן אם בחרנו בדרך זו, נצטרך לשים לב מידי פעם ולהיות ערניים שאכן קוד המעקב ממשיך לעבוד.

2. הטמעת קוד גוגל אנליטיקס באתר וורדפרס באמצעות תג מנג’ר – Google Tag Manager

מה זה בכלל גוגל תג מנג’ר – Google Tag Manager?

על רגל אחת, גוגל תג מנג’ר היא פלטפורמה מבית גוגל, המאפשרת לנו להטמיע קטעי קוד מורכבים באתר שלנו בלי לגעת בקוד האתר. היתרונות הם חדים וברורים – אנחנו יכולים לעשות את זה בעצמנו, אנחנו לא צריכים לשלם למתכנת שיטמיע לנו את הקוד באתר והכי חשוב – אנחנו לא יכולים לדפוק שום דבר באתר שלנו.

תג מנג’ר, הוא בעצם ה”מגשר” בין האתר שלנו לבין הפלטפורמות השונות בהן ביקרו הלקוחות שלנו ואחריהן נרצה לעקוב.

אז אם עדיין אין לכם חשבון בגוגל תג מנג’ר, מומלץ לפתוח אחד כאן.

ברגע שפתחנו חשבון בגוגל תג מנג’ר, נצטרך לפתוח תג חדש ולתת לו את ההגדרות הרצויות של חיבור לגוגל אנליטיקס, כדי שיוכל לשאוב מהאתר שלנו את הנתונים ולהציג אותם בגוגל אנליטיקס.

אז יאללה בואו נפתח תג יחד!

  1. ניכנס לממשק תג מנג’ר ונלחץ על Tags. לאחר מכן נלחץ על New.

2. נבחר שם חדש לתג – במקרה הזה אני רשמתי – Google Analtics – Page View – All Pages

ככל שנוסיף יותר תגים בהמשך, אנחנו עלולים לגרום מצב שבו הכל מבולגן ואנחנו כבר לא מבינים איזה תג שייך לאן. לכן, כבר מההתחלה, נרצה לתת שמות ברורים ומדוייקים לתגים שלנו וכך נוכל להיות במעקב תמידי.

3. סוג תג – Tag Type – כאשר נלחץ על האזור הזה, תיפתח לנו רשימה גדולה של סוגי נכסים בהם נוכל להטמיע קוד דרך תג מנג’ר. נבחר באופציה הרצויה – Google Analytics: Universal Analytics

4. –

5. Google Analytics settings – כאן נרצה לבחור ב- New Veriable ולהוסיף מִשְׁתַּנֶּה חדש. כלומר – זה האיזור בו נוסיף את קוד המעקב שקיבלנו כאשר פתחתנו גוגל אנליטיקס. הקוד הזה יישמר ונוכל להשתמש בו שוב ושוב בעזרת המשתנה החדש שיצרנו.

 

  • למשתנה החדש נבחר שם חדש – במקרה שלי קראתי לו Google Analytics Tag
  • נשאיר את אופציית בברירת המחדל של סוג המשתנה – Google Analytics settings
  • באזור Tracking ID נדביק את הקוד שקיבלנו מגוגל אנליטיקס (נוכל למצוא אותו שם באזור admin>.Tracking Info
    Tracking Code)
  • באיזור Cookie Domain – נשאיר על Auto
  • לא נשכח ללחוץ Save!

לאחר שפתחנו תג חדש ולחצנו שמירה, זה יחזיר אותנו למסך הקודם, בו נצטרך לעשות עוד פעולה אחת אחרונה – להפעיל את הטריגר שיפעיל את הקוד באתר.

מה זה טריגר? איך מגדירים טריגר חדש בגוגל תג מנג’ר?

גוגל אנליטיקס יכול לשאוב אין ספור נתונים ומידע מהאתר שלנו. את רוב הנתונים שהוא אוסף אנחנו כנראה לא צריכים. לכן, נרצה להגיד לאנליטיקס באופן ספציפי אילו נתונים אנחנו כן צריכים ש’יצבע’ עבורנו ויציג לנו אותם.

בדיוק בשביל זה נועדו הטריגרים. הטריגרים בעצם ‘מודיעים’ לגוגל אנליטיקס מה צריך לקרות כדי שהוא ידע לאסוף את הנתונים שאנחנו רוצים לשאוב מהאתר שלנו.

בכל חשבון שנפתח בגוגל תג מנג’ר, תיווסף לנו אוטומטית טריגר שנקרא Page View – All Pages – זהו בעצם טריגר שמופעל בכל פעם שגולש מבקר בעמוד מסויים באחד מכל עמודי האתר שלנו. 

נבחר באופציה הזו ונשמור שינויים. 

לאחר שמירת השינויים התג יתווסף לנו.

חשוב מאוד לשים לב – בכל פעם שנפתח תג חדש ולפני שנלחץ Submit לאישור, נלחץ תחילה על Preview, ניגש לאתר שלנו ושם נראה את החלונית הבאה:

במידה והאתר לא עלה/ לא הופיעה לכם החלונית הזאת/ החלונית הופיעה אך התג לו נורה (fired), מומלץ לנסות לבדוק האם משהו התפספס או להתייעץ עם איש מקצוע ולא ללחוץ על אישור.

במידה ואנחנו רואים את החלונית הזאת בתחתית המסך, סימן שהכל הלך טוב והתג הוטמע. כעת נוכל לחזור לגוגל תג מנג’ר, לצאת ממצב Preview ולאשר את השינויים באמצעות Submit. כעת התג מוטמע באתר (:

3. הטמעת קוד גוגל אנליטיקס באתר באמצעות תוסף לוורדפרס (פחות מומלץ)

כפי שאני מזכירה הרבה פעמים במאמרים שלי, מומלץ להימנע מלהתקין תוספים על אתרי וורדפרס, מהסיבה הפשוטה שזה יכול לתקוע את האתר ולהעלות את זמן הטעינה. מומלץ להתקין רק תוספים הכרחיים. כל מה שניתן לעשות ללא תוסף – נעדיף לעשות ללא תוסף.

אם בכל זאת יש לכם העדפה להתקין תוסף, ישנם לא מעט תוספים שיכולים לעשות את העבודה. תוסף מומלץ ואמין שיכול לעשות זאת בקלות הוא התוסף Insert Header and Footer .

נגש ללוח הבקרה > תוספים > תוסף חדש 

בשורת החיפוש נרשום Insert Header and Footer או בעברית – סקריפטים בהדר ובפוטר ונתקין את התוסף. לאחר ההתקנה נלחץ הפעלה. 

לפני שמתקינים כל תוסף, חשוב לשים לב לשלושה דברים עיקריים:

  1. כמות התקנות פעילות
  2. תאריך עדכון אחרון
  3. האם התוסף נבדק בגרסת הוורדפרס הנוכחית

במקרה של התוסף הזה, יש לו מעל מיליון התקנות פעילות (שזה המון) אך הוא עודכן לאחרונה לפני חודשיים (שזה דיי הרבה זמן ביחס לתוספים אחרים שמתעדכנים כל כמה ימים או כמה שבועות) והוא לא נבדק בגרסת הוורדפרס הנוכחית שבו התבצעה הבדיקה (בכל אתר זה שונה). בכל מקרה לגופו נצטרך להפעיל שיקול דעת האם התוסף מספיק טוב עבורנו או לא.

 

 

לאחר ההתקנה וההפעלה, ניגש להגדרות > Insert Header and Footer > באזור סקריפטים בהדר נטמיע את הקוד שלנו ונשמור.

וזהו.. עד כאן להיום 🙂 


אז באיזו דרך החלטתם לבחור כדי להטמיע את קוד המעקב של גוגל אנליטיקס באתר שלכם? שתפו אותי בתגובות למטה!

אהבתם את המאמר? יש לכם שאלות נוספות? מוזמנים להתייעץ למטה בתגובות 🙂 


*כותבת המאמר אינה אחראית על נזקים שיכולים להתרחש בעקבות אחד מן התהליכים שצויינו כאן במאמר.

Share this with friends

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים להקים אתר איכותי שמותאם בול לצרכי העסק והמותג שלכם?

השאירו פרטים ואתם בחצי הדרך לשם :)